Murallas, Yemas en Funfacts - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Anne Claire Berrens - WaarBenJij.nu Murallas, Yemas en Funfacts - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Anne Claire Berrens - WaarBenJij.nu

Murallas, Yemas en Funfacts

Door: Anne Claire Berrens

Blijf op de hoogte en volg Anne Claire

27 September 2011 | Spanje, Salamanca

Deze zondag was ik nogal behoorlijk heel erg moe vandaar dat pas vandaag dit verslag erop staat. Zaterdag ben ik namelijk naar Ávila gegaan. Een stadje ongeveer halverwege tussen Salamanca en Madrid wat bekend staat om zijn oude stadsmuren. Om heel het oude gedeelte van de stad staat de muur nog overeind en dat geeft al van ver een bijzonder gezicht. De bus komt aan in het nieuwe gedeelte, maar de kaart in mijn Lonely Planet geeft alleen de oude stad gedetailleerd aan, de rest bestond uit ongeveer 3 straten. Dus ik in mijn beste Spaans de weg gevraagd, ging gelukkig prima. En toen kwam ik aan bij de poort naast de kathedraal. Even fotootje getrokken van de kathedraal, maar dat vond ik niet heel interessant want kathedralen zijn in elke stad dus ik ben maar meteen de murallas (stadsmuren) gaan bezoeken. Dat was het saaie bustripje in mijn eentje wel waard! Aan de ene kant kon je ongeveer een kilometer over de muur lopen en aan de andere kant ook nog een stukje, de rest was niet toegankelijk. Je krijgt met je ticket toegang tot beide stukken en een audio gids die ook in het Engels was, feest, want mijn Spaans wordt beter, maar ik wilde het liever allemaal begrijpen dan alleen gedeeltes. Was heel leuk gedaan, ze vertellen je de geschiedenis en bijzondere dingen die daar gebeurd zijn. En dat op een leuke manier, top. Één verhaal vond ik vooral geinig. Er was een tijd dat de mannen van Ávila vertrokken waren naar de oorlog en de Moren hadden dit gehoord en wilde de ‘lege’ stad overnemen. Toen heeft de vrouw van de gouverneur alle vrouwen opgedragen zich als mannen te verkleden en met fakkels en pannen de straat en muur op te gaan. Op een gegeven teken gingen alle vrouwen lawaai maken met hun pannen alsof het zwaarden waren die werden getrokken en met fakkels op de muur staan. De Moren dachten dat de mannen terug waren, en voila, stad gered. Dit verhaal hoor je dan terwijl je op een van de 15 meter hoge torens staat en ver over het landschap en achter je over de stad kan kijken. Erg beeldend. Nadat ik het langste stuk van de muur had bekeken ging ik ergens op een pleintje lunchen. Was even raar in mijn eentje in een restaurant te lunchen, maar ik kreeg zelfs de ober zover een extra tafel naar buiten te brengen want ik wilde graag buiten zitten, maar er was eigenlijk geen plek meer. Score! Ik werd eerst wel raar aangekeken omdat ik al een tijdje op mijn lepel met gazpacho aan het blazen was voor ik een hap nam.. Daarna ging ik nog door het stadje wandelen en de andere kant van de muur bekijken. Dit duurde bij elkaar niet langer dan een half uur, want het oude gedeelte is ontzettend klein. Avila is vaak van Moslim naar Christelijk veranderd, maar het is sinds de laatste overname Christelijk gebleven. Streng Christelijk. Toen moest ik natuurlijk nog typische ‘yemas’ uit Avila proberen die zogenaamd door Santa Theresa zelf bedacht waren, maar ik zat nogal vol van mijn lunch. En daarbij betekent yemas eigeel en zag het er ook uit als een bolletje eigeel met suiker.. verleidelijk, maar nee. Dit is Margret’s laatste week dus zijn we zaterdagavond tapas gaan eten. Allerlei barretjes afgegaan, wat dingen uitgeprobeerd, papier op de grond gegooid (dat hoort als je de tapas lekker vindt) en extra grote sangrías gedronken. Ik ga tapas missen in Nederland. Ik weet het nu al.
Dit weekend is het Duitse meisje uit mijn klas naar huis gegaan en het Nieuw-Zeelandse meisje was ook al weg. Dat betekent dat we nog maar met zijn vieren in de klas zitten. Theoretisch met zes, maar de jongens komen nooit opdagen. Oh, en donderdag hebben we weer examen. Zal wel een stuk moeilijker worden dan de vorige keer, maar mijn leraren zeggen dat het appeltje eitje wordt dus ik ben benieuwd. Gister hebben we een immigratietest gemaakt. Ik geloof niet dat ik al Spaans staatsburger mag worden, want ik wist alleen wie de koning en koningin waren en nog net de president.. de rest was een groot gokfestijn.
Omdat het dus de laatste week is voor Margret gaan we dit weekend naar Madrid! Beetje musea bekijken, rondlopen, shoppen, uitgaan, heb er zin an.
Ik heb eigenlijk niet zoveel te vertellen verder over vorige week, was een normaal schoolweekje, dus ik zal jullie even amuseren met (hele random) funfacts over Spanje. Ja, er zitten een aantal vreemde tussen. Ik heb het niet zelf bedacht mijn leraar vertelt dit soort dingen allemaal in de les.
1. Spanjaarden hebben per jaar bij de vakanties 49 dagen vrij door feestdagen.
2. De siësta is bedoeld voor 15 a 20 minuten. Om te voorkomen dat je in een diepe slaap valt moet je met een zware bal in je hand slapen, verslapt je greep en valt de bal om de grond maakt de klap je wakker.
3. Heel veel Spanjaarden zijn tegen het koningshuis. Waarom? De koning is Frans en de koningin is Grieks.. Niets Spaans meer aan.
4. Als je in Spanje met 30 mensen iemand vermoord gaat iedereen vrijuit, omdat niemand ‘responsibilidad’ heeft.
5. Scheiden was hier eerst een lange procedure en duur. Sinds nog niet zo’n lange tijd kan het in 2 weken en is gratis.
6. 28 december is el día de los inocentes, wat hetzelfde is als onze 1 april. Schijnbaar is het hier een gigantisch goede grap om papieren poppetjes op iemands rug te plakken.
7. Met oud en nieuw draagt iedereen rood ondergoed voor geluk en bij de 12 klokslagen moet je bij elke klokslag een druif eten. Het gebeurd wel eens dat mensen (bijna) stikken van de hoeveelheid druiven..
8. De dag na Oud en Nieuw is het traditie groot te lunchen met de familie, waarbij alle jongeren die ochtend rond een uur of 9 terug zijn gekomen van het feesten. Sommige gaan zelfs direct door naar de lunch.
9. 6 januari is de dag van los reyes magos. Waarbij het eigenlijk neerkomt als bij ons Sinterklaas, maar dan met een ander achtergrondverhaal.
10. Nudisme is legaal overal in Spanje en zorgt voor problemen, voornamelijk in Barcelona.
11. Kledingstijlen (volgens mijn leraar):
Noorden – Punk
Madrid en omgeving – Rock
Zuiden – Flamenco/ Zigeuner


Weten jullie dat ook weer!
Liefs uit Salamanca

  • 27 September 2011 - 21:34

    Ome Jos:

    Ben ik het eerste ?!

    Mijn overburen heten Avilla van achteren, mischien herinner je ze nog een beetje van 2004. We waren toen bij hun even in de tuin.

    Verders ben ik het afgelopen weekend op Zaterdag wezen zeilen met (andere) buren en vriendinnen van hen. Was gezellig. Komend weekend weer met andere lui. 't Zomert hier nog lekker door (vooral door de week, weekenden wat minder), dus we houden de moet erin.

    Groeten uit een zonnig San Jose.

  • 28 September 2011 - 13:19

    Marianne:

    Dan ben ik de tweede! Goed verhaal weer en stoer dat je in je eentje met de bus daarheen bent gegaan! Mooie foto's ook weer, jammer dat er niet eentje bij zit van jou op je terrasje terwijl je je Gazpacho warm blaast! We gaan trouwens niet vervlaamsen, daar he, foto's trekken.....of is dat een espagnisme/spanicisme , uh, is daar ueberhaupt een woord voor?
    Groetjes uit zeer zonnig en warm- ja je leest het goed!- Rotterdam

  • 28 September 2011 - 17:22

    Henja:

    gazpacho blazen.........ach, ik heb bij mijn eerste kennismaking met de soep de ober erbij gehaald. "U bent vergeten de soep te verwarmen " Nou, dan ben je even niet blij !. Je hebt weer een leuk verhaal, is journalistiek niets voor jou ?
    Lieve groeten van ons allemaal, Henja

  • 28 September 2011 - 19:22

    Oma:

    Lieve Anne Claire,
    dat "weinig te vertellen" vind ik wat onderkoeld hoor! Goed van je dat je in je eentje op stap gaat! En, gezien de foto's, zeker de moeite waard. Met je spaans gaat 't ook prima: een tafeltje buiten regelen, geweldig.
    Smaakte de gazpacho uiteindelijk wel?
    Hier weinig nieuws, behalve dan dat we prachtig weer hebben. Echt fantastisch en we genieten er volop van: strandwandeling, koffie op het balkon en eten op het terras van Aegir!
    Ook naar de laatste film van Woody Allen geweest: geweldig (vonden m'n film-vriendin en ik)!
    En het Festival van het Nederlandse lied in Vredenburg/Leeuwenberg,
    meer dan 20 koren. Wij zingen altijd als laatste koor en 't ging heel goed!! Leuk, ook voor de dirigent.
    Zaterdag met Kittah naar Zwolle, duim je? Heb zelf een beetje ringtraining gedaan, want er is dit seizoen geen officiële. Soms goed. andere keer een puinhoop... Je hoort 't nog.
    Veel liefs van Oma

  • 01 Oktober 2011 - 18:26

    Ome Chris:

    Avila wordt ook vaak als aankomststad voor de Vuelta gebruikt, laatste stukkie schijnt steil over kasseien te gaan. Als je al niet in de journalistiek gaat kun je ook maker van anzichtkaarten worden (laatste collage) en aldus concurrent van Anne worden.
    Maar 1 ding wat jij al tijden hebt hebben we hier nu ook en dat is het zonnetje. Iedereen weer vrolijk en files op de wegen naar de stranden. Leuk he eens in je eentje gaan eten.
    Het ga je groet,

    Groetjes Chris

  • 10 Oktober 2011 - 09:43

    Frank:

    Gaaf verhaal en gaaf dat je het riddergevoelgen heb overgenomen!! En, voelde je wel een beetje een de mooie jonkvrouw?? En over het weer ook geen klagen natuurlijk.
    Liefs papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Salamanca

Anne Claire

Actief sinds 03 Aug. 2011
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 40945

Voorgaande reizen:

26 Maart 2012 - 20 Mei 2012

Peru

24 Februari 2012 - 26 Maart 2012

Costa Rica

01 Augustus 2011 - 17 December 2011

Salamanca

Landen bezocht: