Radio, Reizen en Rotondes Rijden - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Anne Claire Berrens - WaarBenJij.nu Radio, Reizen en Rotondes Rijden - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Anne Claire Berrens - WaarBenJij.nu

Radio, Reizen en Rotondes Rijden

Door: Anne Claire Berrens

Blijf op de hoogte en volg Anne Claire

15 November 2011 | Spanje, Salamanca

Maandag had ik dan mijn eerste rijles. Van tevoren even gevraagd naar handige woorden en daar was ik wel errug blij om, want anders had ik er waarschijnlijk weinig van begrepen. Overdag een beetje nerveus rondgevraagd naar andere mensen hun ervaring met hun eerste rijlessen. Daar kreeg ik veel verschillende antwoorden op. Willemijn uit Nederland zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken, want de eerste les mag je alleen sturen, de pedalen doet de leraar. Abdullah zei “rijles? Wij gaan gewoon een beetje in de auto rondrijden op de lege wegen als we 15 zijn, beetje gassen, er is toch niemand.” Al hebben ze ook gewoon rij-instructeurs en dergelijke. Hoe hij zijn rijbewijs heeft gekregen is ook leuk; hij vertelde dat hij naar het politiebureau ging om een examen te doen, maar het was heel druk dus de politieagent zei “jij kan wel rijden toch?” . Hij hoefde alleen maar ja te antwoorden en hij had hem op zak. Ik ging ervan uit dat het in Spanje er meer als in Nederland aan toe ging dan als in Saudi-Arabië, maar het was geen van beiden het geval. Het eerste kwartier legde ze uit hoe ik alles moest doen, en daarna zei ze “dus, nu gaan we, wil jij wegrijden of ik?” Nu moet er even bijgezegd worden dat de autoschool aan een van de grootste kruispunten in Salamanca ligt dus ik ging voor “jij..” Daarna een stukje buiten Salamanca moest ik al meteen weer op de bestuurdersplek gaan zitten en wegrijden zonder iets over te slaan; pedalen, sturen, richting aangeven, koppelen etc. Dat was de eerste keer dat ik reed dus ik zat echt met een adrenalinekick en een ontzetten domme grijns achter het stuur van ‘zie me gaaaan!’. Toegegeven, toen tijdens de lessen daarna de kick weg was en het vooral ging om goed rijden ging het een stuk minder. Moest ik de hele tijd rotondes rijden, leuk is anders. Ze begon er ook ineens woorden bij te gooien die ik niet begreep en dat is op cruciale momenten niet heeuul praktisch. Ze riep bijvoorbeeld ‘peatones!’ en ik dacht ze obstakel ofzo bedoelde want er stonden heel veel dubbelgeparkeerde auto’s daar toevallig. Het bleek ‘voetgangers’ te betekenen.. oeps. Donderdag mocht ik de snelweg op, dat was wel even een stukje leuker dan in de bebouwde kom met al die Spanjaarden die de hele tijd over willen steken als ik aan kom rijden. Gelukkig voor de inwoners van Salamanca heb ik deze week weer vijf lessen. Ik ga dit kunnen, uiteindelijk.
Deze vrijdag gingen we een radioprogramma maken tijdens communicatie, ik moest de weersvoorspelling van het weekend doen en samen met Birta hadden we twee reclamespotjes verzonnen. Een over een nieuw soort crème en een andere over babyvoeding. Onze lerares vond het geweldig dat iedereen zo zijn best had gedaan en was de hele tijd aan het zeggen hoe ‘genial’ het was. Al heb ik een donkerbruin vermoeden dat ze dat elke keer zegt, het is toch altijd leuk om te horen.
Zondag eindelijk een keer met een excursie mee geweest! Helaas wel naar Avila en Segovia, terwijl ik Avila al had gezien, maar eigenlijk was dat uiteindelijk wel goed. Het was deze keer namelijk heel erg koud en winderig en zijn we vrij snel alleen maar aan 1 kant de muur overgelopen en daarna gingen we al door naar Segovia. Ik kan dus met een gerust hart zeggen dat ik Avila toch op een stuk leukere manier heb gezien, en in het zonnetje. Segovia had ik daarentegen nog niet gezien en is echt geweldig, als je ergens een ridderfilm wil opnemen zou ik dit zeker overwegen. Allemaal van die kleine labyrintstraatjes, scheve pleinen, kleine paleisjes en kerkjes, een soort kasteel (Alcázar) en natuurlijk een hele grote kathedraal. Het beroemdste aan Segovia heeft alleen niks met de middeleeuwen te maken; het Romeinse aquaduct dat doodleuk midden over een plein heen loopt en nog in zijn volle glorie ook. We begonnen met het aquaduct te bekijken, daarna een aantal bijzonder versierde huizen en een paleisje en het plaza mayor met de kathedraal. Na een gezellig lunch met Dina, Lila en Birta (Kazachstan, China, Ijsland) uit mijn klas gingen we door naar het Alcázar (een soort vestigingsgebouw, kasteelachtig iets) en de toren daarvan beklimmen met een zeker niet te verwaarlozen uitzicht. En.. dat was het eigenlijk wel weer. Zeer geslaagd dagje.
We hebben in huis nu trouwens weer zes mensen wonen. Twee Chinese meisjes, waarvan een deze week aangekomen en die andere is denk ik een geest, want die heb ik ongeveer twee keer gezien in huis en je weet nooit wanneer ze thuis is. Iemand wist ons vandaag te vertellen dat ze naar Duitsland is vertrokken voor een tijdje. Verklaart een hoop. Verder heb je een meisje uit Singapore en dan Birta, Kazu en ik. Lekker proppen in de keuken.
Is Sinterklaas eigenlijk al in het land aangekomen?

Liefs uit Salamanca!

  • 15 November 2011 - 13:49

    (ome) Ben:

    Dank dat je hem er nu opzet als Jos ligt te pitten in de USA. Ben ik mooi weer de eerste.
    Deze week slechts 1 vraagje: Heb je al de link gelegd tussen de aankomst van dat ene chinese meisje (2 weken geleden Halloween dus) en het feit dat het wel een geest lijkt?
    Soms zie je van een afstandje de dingen beter.

    Groet Ben

  • 15 November 2011 - 14:56

    Marianne:

    Ja de Sint is aangekomen, in Dordrecht nog wel! Josephine riep stoer dat ze haar schoen ging zetten zaterdag, maar toen er 2 vriendinnen bleven logeren zaterdag zag ze er toch maar van af. Marilise is gelukkig weer koortsvrij en heeft weer een boel praatjes, moet nog wel een boel inhalen op school. Op het moment dat ik dit schrijf zit pappie in een vliegtuig van Helsinki naar huis, zijn Fay en Josephine aan het hockeyen op ons nieuwe veldje in de tuin en is Marilise franse woordjes aan het leren. Groetjes uit Rotterdam!

  • 15 November 2011 - 16:12

    Oma:

    Lieve Anne Claire, even "ter geruststelling" je leert pas echt rijden als je je rijbewijs hebt gehaald en 't daarna vaak doet (stille hint?)...
    Ga je dat daar halen of is 't daarvoor te kort dag? Want je tijd begint al op te schieten. Waar je vooral niet teveel aan moet denken hoor!
    Hier nog steeds prachtig weer, al wordt 't nu wel kouder. Diverse keren met Els en honden naar 't bos geweest, waar iedereen reuze geniet.
    Els stuurt me foto's, maar ik weet niet of en hoe ik er een paar door zou kunnen sturen. En mijn buurman zit in Maleisië; komt begin december weer thuis; voor een maand of 3, dan weer daarheen. Dat is/was althans de bedoeling. Behalve dat ik behoorlijk proesterig en snufferig ben, niets te melden. Ook veel rugpiijn. Hoe dat werkt weet ik niet, maar 't gaat altijd samen. Heel vervelend, gelukkig maken de dames 't prima! Dikke kus, Oma

  • 15 November 2011 - 18:54

    Ome Jos:

    Rijles! Kleine nichtjes worden groot :-). Ik hoop dat je veel leert in Spanje en indien mogelijk daar nog je rijbewijs kan halen.

    Hier alles goed. De Bay Tour van een paar weken geleden was zo goed bevallen dat ik er nog een gedaan heb, nu met m'n huidige huisgenoot Jennifer. Dus die kon mooi foto's maken met m'n goeie camera. Ze zijn allemaal op FaceBook te zien! Dit keer nog een extra rondje boven de Golden Gate gemaakt. Was erg geslaagd. Volgende keer in het donker, als de kerstverlichting aan is in San Francisco!

    Enne ... volgende keer weer rond middernacht posten, zodat ik m'n nummer 1 spot weer kan claimen! Zo zak ik wel erg laag in de peilingen!

    Groeten
    oompie Jos.

  • 15 November 2011 - 21:51

    Henja:

    he Claire, leuk hoor , rijles. Ik kon me de eerste lessen niet voorstellen dat je ook nog een gesprek zou kunnen voeren terwijl je reed.... Oefening baart kunst. Caroline gaat het ook proberen, ze begint met 5 lessen en dan kijken we wel. Verder hier iedereen druk met rijmen en dichten, gezellig weer !
    Liefs uit Nieuw beijerland

  • 16 November 2011 - 13:22

    Frank:

    Wat een gave fotos! En weer een spannend verhaal met humor! Wordt toch gewoon schrijfster - met rijbewijs - is dat ook opgelost. Ik ben weer ff in Helan - dat is chinees voor Holland dus.

    dikke knuf voor de kou!

  • 16 November 2011 - 21:24

    Lise:

    Kom je me dan met je Farari van school ophalen?, okeeee dan ga ik wel mee als je al die moeite doet. hihi wel echt heel vet dat je leert rijden! Ik irriteer me nu alleen heel erg aan automobilisten (goed galgjewoord) ze zijn echt super dom soms haha wordt jij maar even een slimme :) ja de Sint is weer in het land! Maak die zakken pepernoten maar open!!!!! Hahaha ga maar lekker genieten maar wel voorzichtig zijn met je rijlessen he? Xxxxxxxxjetrotsezusje

  • 21 November 2011 - 08:46

    Sooph:

    Clairtjoeee!
    Wat klinkt dat toch allemaal weer leuk! Die rijles was denk ik alleen echt een zware uitdaging, ik zou me doodzweten bij al die dingen die je tegelijk moet doen.
    mijn rijles was daarentegen iets makkelijker gegaan. Ik meost eerst alleen sturen en hij zei dat dat erg soepel ging dus daarna algauw ook gassen en finally oefenen met remmen. wat niet echt vlekkeloos ging. Maar toch echt super leuk! im lovin it! kunnen we straks samen de BOB spelen en onze lieftallige broeder en zusters van feestjes halen :)

    i miss you dushi! mijn familie was erg blij met je kaartje zoals je eigelijk al wel weet en je bent daarom ook van harte welkom om gewoon door de achterdeur te stormen als jij daar zin in hebt. gewoon doen!

    we gaan snel weer even bellen en whatsappiee!
    succes met al die drukke aziatische mannetjes in je oss! wat een drukte wat een drukte. ik zou er een spontane claustrofobie van krijgen! ( maar wel meer sushi voor jou en andere lekkere hapjes )

    lafjoeeeeeeee!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Salamanca

Anne Claire

Actief sinds 03 Aug. 2011
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 40913

Voorgaande reizen:

26 Maart 2012 - 20 Mei 2012

Peru

24 Februari 2012 - 26 Maart 2012

Costa Rica

01 Augustus 2011 - 17 December 2011

Salamanca

Landen bezocht: