Priveles, Logica en El Hospital - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Anne Claire Berrens - WaarBenJij.nu Priveles, Logica en El Hospital - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Anne Claire Berrens - WaarBenJij.nu

Priveles, Logica en El Hospital

Door: anneclaireberrens

Blijf op de hoogte en volg Anne Claire

04 September 2011 | Spanje, Salamanca

De hele week alleen in de les was erg uitputtend, als je even niet oplet valt dat meteen op. Er is nooit iemand anders die de vraag voor je beantwoordt. Maar het was ook wel erg leuk en goed voor mijn Spaans natuurlijk. Mijn lerares grammatica is heel goed, we hebben in een week zo veel bijgespijkerd dat ik nu een level mag overslaan of zoals ze in het Spaans zeggen een level mag springen; “saltar un nivel”. Ik ga nu in plaats van naar A2.1 naar A2.2. Die level benaming zegt mij net zo weinig als het jullie waarschijnlijk zegt, maar het klinkt wel gaaf. Met Elena, mijn lerares comunicación (die eerst mijn lerares grammatica was, die) heb ik zoveel gelachen deze week, ze is echt hilarisch. Meestal maken we niet eens één oefening af, zijn we alleen maar aan het praten over nutteloze dingen, of over verschillen tussen Nederland en Spanje. Gaat ze filmpjes laten zien van haar familie die rare dansjes aan het doen is of vertelt ze over hoe ze struikelde in het midden van de dansvloer op de bruiloft van een collega afgelopen zaterdag en toen ze zichzelf wilde ophijsen aan een stoel de stoel ook omviel. Zij leert mij niet alleen Spaans, ik leer haar ook een beetje Nederlands. Zij leest de vertaling van sommige woorden die ze me geeft dan in het Nederlands op, en dan meestal zegt ze iets wat niet eens in de buurt komt, maar soms gaat het goed en dan is ze erg trots op zichzelf. Ze is ook steeds heel verbaasd over hoe logisch Nederlands is, want ik reageer nogal gefrustreerd als ze me woorden leert die totaal nergens op slaan en geen connectie hebben. Bijvoorbeeld het woord voor bioscoopstoel (wie bedenkt er nou een apart woord voor bioscoopstoel?) ‘butaca’, koelkast; ‘nevera’of vrachtwagen; ‘camión’. Toen ik vertelde dat het gewoon stoel van de bioscoop, koude kast en wagen die vracht vervoert in het Nederlands is moest ze toegeven dat dat eigenlijk wel heel veel logischer is. Al zijn sommige dingen in het Spaans logischer bijvoorbeeld waar wij een woord voor bedacht hebben “kluis” is in het spaans gewoon “sterke kassa”.

Maar oke genoeg Spaanse taal geleerd voor vandaag. Spaans eten is veel interessanter. Donderdag zijn we met een groep van 12 tapas gaan eten. Wij kenden maar een paar mensen, maar op 2 jongens na was iedereen heel aardig en was het erg gezellig. En hele lekkere tapas!
Omdat maandag niet echt geslaagd was voor uitgaan hadden we besloten Birta’s verjaardag op een andere dag te vieren, op door ons gedoopte ‘celebration day’. Bijvoorbeeld op donderdag, maar Margret voelde zich niet helemaal goed. Schijnbaar was dat al een tijdje en de dokter had gezegd als het niet wegging ze naar het ziekenhuis moest gaan. Zij zijn donderdagavond dan ook vroeg naar huis gegaan, ik ben toen nog gebleven met wat andere schoolgenoten en het was eigenlijk heel gezellig. Toen vrijdag zijn we toch maar naar het ziekenhuis gegaan met Margret. Dat was echt een lange zit. Wachten, wachten, wachten. In een gezellige, warme (lees: overvolle) wachtkamer. Eindelijk werd ze dan omgeroepen, moest ze paar snelle testjes doen en vervolgens weer wachten. En dat ging zo maar door. Ik wachtte op de gang, want er mocht maar een iemand mee de spreekkamer in. Tot er een mevrouw in het Spaans tegen me begonnen te praten/schreeuwen dat ik daar niet mocht wachten. Of tenminste ik denk dat ze dat zei aan de reactie van de andere mevrouw te zien waar ze dit tegen zei. Die keek even heel beduusd en ging er toen snel vandoor. Toen ben ik maar naar huis gegaan, want om nou in een wachtkamer vol met rochelende oude mensen te zitten was niet echt de ideale manier om mijn vrijdagmiddag door te brengen. Uiteindelijk bleek er niks ernstigs aan de hand te zijn en heeft ze een medicijn meegekregen voor de pijn. Gelukkig maar. Celebration day werd uiteindelijk vrijdag en een beetje zaterdag. Ook al was iedereen heel moe was het wel geslaagd dus dat was top.
Het is een beetje Nederlands weer deze week dus iedereen gaat ineens uit met lange broeken en vesten, maar dan is het binnen in de discotheken of barretjes weer veel te warm.. Ik weet het, je zal maar een probleem hebben in het leven. Volgende week wordt het weer veel beter en dan is het feest! Volgende week is het “ferias y fiestas Salamanca”. Ik heb er zoveel zin in, er zijn dan overal concerten en optredens op straathoeken, pleinen en plaza mayor. De hele dag door muziek op straat en het beste is; overal kleine, heel goedkope tapastentjes. Me gusta mucho!

Liefs uit Salamanca

  • 04 September 2011 - 23:27

    Emilie:

    Accie! Sorry dat ik nog helemaal niet heb gereageerd, ik lees wel heel trouw hoor. Klinkt superleuk allemaal en je Spaans zal inmiddels al wel een stuk beter zijn dan wat Mauricio ons heeft geprobeerd te leren. Heel veel plezier nog!
    xxx Eeem

  • 05 September 2011 - 07:00

    Marianne:

    Dank dank voor weer prachtige verhalen! En je bent weer even hollands, want gewoon weer op zondag geschreven, geen manana!
    Leuke foto's ook, maar waarom een V teken bij de sushi? Die vat ik even niet! Josephine is 5e geworden bij de Combi! Nu mag ze naar de NK!!!
    Greetz uit de regen!

  • 06 September 2011 - 15:18

    Oma:

    Lieve Anne Claire,
    weer genoten van je belevenissen, reuze hoor! Dat persoonlijk les krijgen erg vermoeiend is, is bekend. En ook dat je dan veel meer opsteekt. En daar ben je er tenslotte toch voor! Dit lijkt op een preek!!
    Wat ik me afvraag: hoe communiceer je nu met je Japanse huisgenoot? In 't Spaans of met handen en voeten; of allebei?
    Je schreef dat 't deze week (weer) zwembadweer zou worden bij juliie en dat hoop ik voor je. Hier is't pure herfst: koud, regen en veel wind. Dus geniet ervan!
    Susan heeft in Leeuwarden Reserve gehaald, goed van haar! Verloren van een hondje uit St.Petersburg, heel mooi. In haar eigen klas won ze van een Moskouse, dus echt totaal andere concurrentie dan anders.
    Kittah gedroeg zich voorbeeldig; weigerde alleen pertinent te gaan slapen in de reis/show bench: een geweldig gekrab en gejank en dus maar "vrij" gelaten. Ging heel goed, zelfs toen ik ze alleen moest laten om te gaan ontbijten.
    Morgen ga ik met Marijke naar Anneke. Ze is er veel erger aan toe dan wij dachten. Dat blijkt uit de berichten die Marijke nu van haar vriendin heeft gehoord. De stakkerd! Al weet ze dat zelf niet meer, gelukkig. 'k Zie er wel een beetje tegen op, maar we zijn met z'n tweeën, dat is fijn.
    Nu gaan we de storm trotseren: vanavond koor (over 2 weken een optreden, dus goed oefenen), eerst de honden en dan nog koken/eten.
    Vanwege 't weer niet zoveel zin...
    Dag lieverd, hou je goed! Dikke kus, Oma

  • 06 September 2011 - 17:52

    Anne:

    Hoi Anne Claire wat een grappig verhaal van die reus. Maar wel raar dat ze zo vijandig was. Chris en ik zijn weer terug uit Friesland wat heel leuk was. Niet zo lekker weer als bij jou maar was wel oke. Vandaag stormt het trouwens en is het 16 graden. Herfst is begonnen. Veel plezier bij ferias y fiestas Salamanca.

  • 06 September 2011 - 17:57

    Sophie:

    lekker liedjes luisteren van mijn Clairehoofd, spaanse shizzel allus


    hoi liefie

  • 07 September 2011 - 15:36

    Oma:

    Lieve Anne Claire,
    vergeten te melden: de O.C.-cursus vonden we allebei heel leuk! Gelukkig geen lastige honden in de groep.
    Maandag stond in de krant dat er tijdens de show in Leeuwarden (4 dagen in totaal) door politie en dierenarts 40 honden zijn bevrijd uit snikhete auto's. Zelfs 2x 14 honden, waarbij in een ervan 4 honden al gestikt waren. Afschuwelijk, hoe kan iemand zoiets doen.
    't Gekke is dat er dan mensen zijn, die de organisatie, maar ook mij hierop aankijken!
    Van Yien-Hua had ik o.a. een courgette uit eigen tuin gekregen en daarmee gisteren -in eigen ogen- best iets lekkers gemaakt. Er is echt verschil in smaak met eentje van A.H.
    Het bezoek vandaag is meegevallen. Eerst koffie thuis (had ik al meegenomen, want bezoek iets aanbieden doet/kan ze niet meer) en toen naar Alphen: pannekoeken eten. Vonden we alledrie geslaagd! Praten over vroeger geeft de meeste respons.
    Dag meisje, tot een volgende keer!
    Oma

  • 09 September 2011 - 10:45

    (ome) Ben:

    Zitten de brugpiepers aan hun rep; kijken ze niet af, gaan ze niet kletsen kortom je verveelt je dood als docent.
    Gelukkig heb ik dan nog jouw verhalen, zal wel een beetje raar staan zo'n grinnikende docent voor de klas in verder absolute stilte.
    Trouwens nog iets meegekregen van de Vuelta (ronde van Spanje) zag vorige week een etappe eindigen midden op het plaza Mayor zag er weer gezellig en zonnig uit. groetjes uit een druilerig Woerden

  • 09 September 2011 - 19:00

    Ome Jos:

    Gaaf verhaal weer nichie!! Geniet er weer van! Gauw weer een nieuwe aflevering!!!

  • 10 September 2011 - 07:10

    Frank:

    Hallootjes, Zo te lezen lig je prima op koersin lekker Salamanca! Weet zeker, dat je nu je boodschappen al lekker in het spaans rebbelt! Ik ben een beetje druk deze maand met reizen. Afgelopen week in Ulsan Zuid Korea op de grootste scheepswerf ter wereld vergadert over de allerzwaarste lading, die ever ooit vervoerd zal worden tot nu toe: 60.000 ton, maar het ding wordt natuurlijk toch nog zwaarder, dus past die alleen nog op ons allernieuwste schip, dat moet ook nog gebouwd worden: seignat detail deze lading en ons nieuwe schip zullen in hetzelfde dok gebouwd worden, kunnen we lekker bakkeleien over wie de zware kraan het eerst mag gebruiken..Nu zit ik het weekend in China in mijn vaste hotel ze kenen me hier nu wel - want volgende week heb ik daar weer een vergadering en om nu voor het weekend ff de halve wereld over tvliegen is ook wat inefficient. Blijft mam alleen wel zitten met het begin van de verbouwing, maar ze regelt alles uiteraard weer prima Het china avontuur is nu wel zo spannend aan het worden, dat de reis naar madrid misschien moet worden uitgesteld. Hou je zeker op de hoogte!
    Dag lieverd, dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Salamanca

Anne Claire

Actief sinds 03 Aug. 2011
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 40945

Voorgaande reizen:

26 Maart 2012 - 20 Mei 2012

Peru

24 Februari 2012 - 26 Maart 2012

Costa Rica

01 Augustus 2011 - 17 December 2011

Salamanca

Landen bezocht: