Sushi, Jesús en Afscheid - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Anne Claire Berrens - WaarBenJij.nu Sushi, Jesús en Afscheid - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Anne Claire Berrens - WaarBenJij.nu

Sushi, Jesús en Afscheid

Door: anneclaireberrens

Blijf op de hoogte en volg Anne Claire

21 Augustus 2011 | Spanje, Salamanca

Wat ik helemaal vergeten was te vertellen vorige week; vrijdag heb ik voor Katja, Anja, de Japanse jongen en een Japanse vriendin van hem pannenkoeken gebakken! Ik blijf mijn Japanse huisgenoot maar even zo noemen, want ik heb geen idee hoe je zijn naam schrijft je spreekt het uit als "Kadziu". De eerste paar waren niet erg geslaagd, maar de rest ging beter. Vooral de japanners vonden het erg geslaagd, dus dat was mooi. In Rusland hebben ze een feest dat een week duurt waar ze alleen maar pannenkoeken eten dus die hoef je niks te vertellen over pannenkoeken. Donderdag hebben zij op hun manier, niet met melk maar met een soort dulce de leche pannenkoekjes gebakken. In Rusland eten ze kleine pannenkoekjes die je dan in de jam doopt. Woensdag was het feest, want toen hebben de japanners sushi gemaakt! Met zalm en tonijn en kabeljauw en gewoon heel lekker.

Even terug naar vorige zondag, die middag schreef ik m’n vorige verslag, maar wat ik toen niet wist is dat ik nieuwe huisgenootjes had gekregen. Twee meisjes uit Ijsland notabene. Ze zijn erg aardig, maar zijn niet erg veel thuis, ze houden nogal van zonnen en van facebook. Wat ik ook niet wist zondagmiddag dat het die avond zou losbarsten op plaza mayor. Het hele plein stond het vol met katholieke jongeren en er was een groot podium (daar was het podium dus voor) waar clowns een show presenteerden waarin elk land een traditioneel of modern nummer uit zijn regio deed en een katholiek nummer. Tussendoor deden de clowns dan hele bekende nummers waarop iedereen los kon gaan. Het was een grote happening en echt heel veel mensen. Een opvallend grote delegatie uit Italie waarna ik, erg terecht al zeg ik het zelf, me afvroeg waarom er zoveel mensen naar Spanje komen om de Paus te zien als die in hun eigen land woont..? In ieder geval, er waren ook een aantal jongens met grote witte pijen aan met gigantische rozenkransen hangend aan de zijkant. Ze waren een beetje intimiderend met hun grote witte kappen, want ik moest aan die albino monnik (er was 1 hele blonde jongen bij) uit de Da Vinci Code denken. Gelukkig waren ze zonder kap wat minder intimiderend en heel grappig; de hele tijd gekke dansjes doen en rondrennen. Iedereen danste daar ook non-stop de polonaise en was in euforie over ongeveer alles, iedereen en elkaar. De Koreanen deden een hele mooie traditionele dans met waaiers, de Polynesiërs (ja die waren er ook) deden ook een typische dans met veel drums en heupbewegingen, de Duitsers stonden in lederhosen op het podium en zongen “humpahumpahumpa teteteee” en de Italianen deden een soort Italiaanse versie van hoofd-schouders-knie-en-teen. Aan het eind van de avond gingen mensen van alle delegaties op het podium staan en gingen ze met gigantische witte letters Jesús spellen, en maar juichen. Daarna was het afgelopen en was binnen no time het plein leeg en iedereen naar huis, want uitgaan, daar doen ze niet aan.

Maandag was dus een vrije dag, dus wij dachten er zijn allemaal gave dingen te doen in de stad. Maar nee. Er was 1 grote tent waar mensen spulletjes verkochten en dat was het. Dus zijn we uiteraard naar het zwembad gegaan, wat moet je anders met deze hitte. De hitte is echt niet te houden deze week. ’S Nachts lig ik als een verloren zeester in mijn bed met een grote fles water ernaast voor de 4 keer dat je wakker wordt en niet weet wat je met jezelf aan moet, sta je op dan ga je douchen, maar dan moet je daarna tijdens het heetst van de dag naar school lopen.. Gelukkig is mijn grammatica lerares verliefd op de airco. Bijna elke dag begint de les met “Mucho calor eh! Pfoeeee, es horrible!” of een andere variant. “Esta muy muy caliente esta semana eh!” en dan geeft ze de afstandsbediening een kusje en zet ze de airco aan. De airco afstandsbediening is zoals ze zelf zegt haar mejor amigo. Ze zei ook dat de hoeveelheid grammatica die wij hebben gedaan in 3 weken normaal wordt gedaan in minstens 4 weken. Vandaar. Maar zo leren we wel veel, dat dan weer wel, en kunnen we de komende weken rustig aan doen in de les.

Ook maandagavond was er niks, dus dat was een beetje een domper. We hebben wel weer beerpong gespeeld, ik deed deze keer ook mee om is te proberen, maar ik bakte er echt helemaal niks van dus dat weten we dan ook weer. Slapen, hoe moeilijk ook, schijnt ook wel eens nodig te zijn dus dinsdag en woensdag hadden we gewone schooldagen en hebben een beetje gerelaxed. Donderdag was weer uitgaansavond en was gelukkig heel leuk. Het was de laatste uitgaansavond van een van de Duitse jongens en eigenlijk ook een beetje voor Katja en Anja want vrijdagavond waren we te moe om echt leuk uit te gaan. We zijn vrijdag wel uit eten gegaan met zijn allen (1 Engelse jongen, 3 Duitse jongens, 1 Amerikaan/Zwitser en wij drieën), dat was errug gezellig.
Echt heel heel jammer dat Katja en Anja nu weg zijn. Nu komen er weer nieuwe mensen en begint het allemaal weer van voren af aan. Ik hoop dat het een beetje leuk wordt, want het begint nog niet erg goed; het is nu aan het regenen!

Ik heb wat foto's toegevoegd. Die kan je hieronder bekijken :)

Liefs uit Salamanca

  • 21 Augustus 2011 - 19:28

    Oma:

    Lieve Anne Claire,
    wat heerlijk toch, dat je 't zo naar je zin hebt! Dat wisselen van huisgenoten, blijft dat zo huis of is er op enig moment een stop voor nieuwe cursisten? Voor een bepaalde cursus dan, want nieuwe aanwas moet er natuurlijk wel zijn.
    Iets heel anders: wat is "beerspong"? Een spel begrijp ik, maar hoe of wat?
    Nooit van gehoord in ieder geval!
    Hier alles z'n gangetje. Met Kittah gaat 't heel goed en samen hebben ze ook steeds meer plezier. Al 2 x met Els en honden naar 't strand geweest: de 1ste keer een beetje eng, maar dat wende al gauw en de 2e aslof ze er wekelijks komt! Cirkels racen, alleen of met een ander -zelfs James- ze geniet. En gelukkig neemt ze Susan's jagen-achter-auto's-aan niet over.
    Gisteren behendigheid in Arnhem gehad: prachtig weer en-tot mijn niet geringe verbazing- een 3e plaats bij het spel en een 4e op de jumping. En een disk op het vast parcours... Josette van Els heeft haar 3e U-tje gelopen en promoveert dus naar B1. Fijn voor haar, maar ook jammer, 't was zo leuk met z'n 2-en. De 12e gaan we nog samen naar Oss en dat zal meteen wel mijn laatste wedstrijd zijn. Want in m'n eentje vind ik er niets aan; uit de A kom ik niet meer (niet snel genoeg) en als er dan niemand meer is om gezellig mee te kletsen is 't over. Natuurlijk ken ik nog wel mensen, maar het verloop is heel groot en iedereen is veel jonger!
    Dag lieverd, tot een volgende keer! Dikke zoen, Oma

  • 21 Augustus 2011 - 19:49

    Oma:

    toch niet goed nagekeken: er staat zomaar ergens huis tussen. Volgende keer beter opletten (proberen te).
    Dag, tot je volgende bericht, waar we allemaal erg naar uitkijken!

  • 22 Augustus 2011 - 07:04

    Marianne:

    Hoi Clairie! Door Oma gisterenavond aan de telefoon al "getipt" over dit nieuwe reisverslag, dus vanochtend snel achter de computer gedoken! Het was weer smullen, je verhalen! Ook leuk om er nu gezichten bij te zien, op de foto! Hier in huis was het erg rustig dit weekend! Jij in Spanje, papa in China, Marilise en Josephine op topkamp van de hockey. Gelukkig niet tegelijkertijd-Marilise vrijdag op zaterdag en Josephine zaterdag op zondag- anders had ik hier helemaal in mijn eentje gezeten! Uiteraard hadden de dames niet geslapen op kamp, dus ook al waren ze thuis, veel aanspraak had ik er niet aan! Gisteren hele gezellige BBQ van MC1 gehad bij Amber thuis, m.a.w. het hockeygebeuren is weer vol op gang! Iedereen -ook de buren enz- vraagt naar je, allemaal veel belangstelling!! Superleuk. Josephine is inmiddels al weer een week naar school en Marilise gaat straks haar boeken ophalen. Nou dat was het wel weer uit Rotterdam! Greetz!

  • 22 Augustus 2011 - 07:26

    Henja:

    leuk verslag weer ! ook door de foto's. Hier vandaag iedereen weer naar school voor boeken en rooster. Ik heb mijn laatste vakantiedag om 3,5 meter vakantiestrijk weg te werken, hoera.
    Geniet van het spaanse leven !!
    Lieve groeten, Henja

  • 23 Augustus 2011 - 17:48

    Ome Jos:

    Ik lust ook wel een pannenkoek! Groeten uit zeer zonnig en lekker warm San Jose!

  • 23 Augustus 2011 - 20:37

    Corry:

    Hallo claire, ik ga niet vragen hoe die gaat want je verhalen zeggen al genoeg.Meid wat vermaak jij je eigen daar en wat leuk dat je pannekoeken hebt gebakken voor iedereen. Het lijkt me erg gezellig daar , er is altijd wel iets te doen.Jammer voor je dat je weer afscheid moet nemen van je nieuwe vriendinnen hoop dat er weer leuke meiden voor terug komen.En dat je daar ook weer goed mee om gaat.nou meissie hou je taai daar dikke kus corry

  • 26 Augustus 2011 - 20:29

    Frank:

    Haai,
    Fantastisch beeldend verhaal weer, waain ik de sfeer en je npersoonlijke observaties - typisch clairie - prima als een film voor me zie afspelen! Leuk ook om fotootjes te zien, want dat kleurt de sfeer voor mij helemaal in.
    Errug balen wel dat je op een maandagavond niet eens een feest in de stad hebt>> loop je dan dan met je ziel onder je arm< nou nou poeh poeh in de heerllijke avondkoelte. :-)
    Ben weer terug uit China. Vanochtend in Bejing een dermate grote douche uit de lucht dat het hele verkeer sowieso ramvast stond. Kwam weer fashionably late op het vliegveld aan. De rioleringen konden het bruine water echt niet meer aan. De kolken water bij de putten waren zo groot, dat er makkelik een hond, kat of kind doorheen zou gorgelen. Daartussendoor fietst de chinees dan wel gewoon naar zijn werk of winkeltje met een parapluutje op. Die zijn er sowieso wel handig, ofwel voor de regen of anders voor de zon, want met name in Shenzen - naast Hongkong weetjewel - was het zo heet als Salamanca , alleen dan supervochtig. Dat went wel na een paar dagen, maar Salamanca zomer voelt gewoon veel lekkerder!
    Dag Lieverd, VPVZ!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Salamanca

Anne Claire

Actief sinds 03 Aug. 2011
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 40945

Voorgaande reizen:

26 Maart 2012 - 20 Mei 2012

Peru

24 Februari 2012 - 26 Maart 2012

Costa Rica

01 Augustus 2011 - 17 December 2011

Salamanca

Landen bezocht: