Ham, Kaas en oude mannetjes - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Anne Claire Berrens - WaarBenJij.nu Ham, Kaas en oude mannetjes - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Anne Claire Berrens - WaarBenJij.nu

Ham, Kaas en oude mannetjes

Door: anneclaireberrens

Blijf op de hoogte en volg Anne Claire

03 Augustus 2011 | Spanje, Salamanca

Op dit moment zit ik in een barretje in de buurt van mn huis (ja ik noem het al mijn huis) een broodje te eten en je raad nooit wat er op zit.. oke, ik zal het niet langer geheim houden; ham en kaas. Natuurlijk. Dat kan je hier echt overal, maar dan ook óveral eten. Met gerookte ham, warme ham, koude ham, grote ham, kleine ham, zoute ham, zoete ham, noem maar op. Er zijn ook speciale hamwinkels om dat allemaal te kopen. Maar genoeg over ham, er zijn namelijk ook speciale paella restaurants!
Oke nu even echt over serieuze zaken. Mijn appartementje ligt op ongeveer 10 minuutjes lopen van de school en van het stadscentrum. Het is bedoeld voor 6 mensen, maar op dit moment wonen er met mij erbij 4 mensen. Twee russische meisjes die 3 weken blijven, en een Japanse jongen die net als ik tot ongeveer december blijft. De russische meisjes zijn heel aardig en daar ga ik vanavond tapas mee eten. De japanse jongen is ook heel aardig, maar spreekt nauwelijks engels. Wel vrij aardig spaans, maar dat spreek ik dan weer (nog) niet. Soepel. De eerste dag kwam er een japanse vriendin van hem eten en koken. Ze gingen rijst, beef, milde en scherpe curry eten. Ik dacht eigenlijk dat dat meer indiaas was, maar ze kon het erg goed koken (duurde dan ook wel 2,5 uur) en ik mocht mee eten, superleuk! Mijn kamer kijkt op de patio, wat niet echt een stunning view is en onze bovenburen hebben echt 800 vogels ofzo die de hele tijd interessante verhalen aan elkaar vertellen. Behalve dit is het wel heel schoon en is het er prima wonen :)
De eerste dag was er een tour door Salamanca, maar die was in het spaans.. Ik kon er wel wat van volgen maar als iedereen ineens begon te lachen deed ik ook maar snel mee al had ik geen idee waar we het over hadden. Die was om een uur of 11 al afgelopen en dan was je vrij. Toen ging ik met een engels meisje, duits meisje en pools meisje een beetje nog door de stad lopen en winkeltjes kijken. We zijn ook nog een tijdje in het park gaan zitten naast het hotel waar ik met papa, mama, lise en fien zat in het weekend. Dat is echt hilarisch, dat zit namelijk naast een bingobar waar het 's avonds helemaal vol zit met oude mensen. Nu ben ik er achter wat de oude mannetjes doen voor ze daarheen gaan. Ze gaan in het park zitten, maar dan niet gewoon op het bankje, ze hebben allemaal een kartonnen doos bij zich! Er is maar 1 goed woord om het te beschrijven; droog. Ze komen aanlopen met hun stok en een kartonnen doos en dan gaan ze op een bankje zitten de hele dag. Ik denk dat ze ook vaste bankjes hadden, want we werden heel boos aangekeken door 2 mannetjes omdat we, denk ik, op 'hun' bank zaten.
Gister had ik mijn eerste schooldag. Je moest om kwart voor 10 op school zijn om je rooster te checken, wat bij mij inhield dat ik om kwart voor 10 op school was alleen om te zien dat mn lessen van 4 tot 8 zijn in de middag/avond. Nice. Ze draaiden de film 'the holiday' in het spaans, met spaanse ondertiteling in de ochtend, dus ben ik die maar gaan kijken met mijn 'vrienden' van de eerste dag; een meisje uit Engeland en een meisje uit polen. Toen ben ik nog wat gaan rondlopen en een ijsje gehaald op plaza mayor, hét plein van Salamanca. Vervolgens dacht ik wat dingen te kunnen doen, postkantoor en winkeltjes, maar die zijn natuurlijk dicht omdat de spanjaarden zo nodig moeten slapen tussen 2 en 4, dat is wel even wennen. Zelfs de school gaat dicht. Toen om 4 uur begon eindelijk school. Ik zit in de les met letterlijk 6 mensen die helemaal nada spaans spreken. Twee poolse mensen van 25 die getrouwd zijn.. ik zie niet echt hoe je dan bedenkt gezellig samen een spaans cursus te nemen, maar hartstikke leuk natuurlijk. Verder zit ik met een duits meisje, het engelse meisje van de eerste dag en een man uit Jordanië helemaal. De lessen bestaan uit 2 uur grammatica en 2 uur communicación (met kwartier pauze ertussen). De leraressen zijn heel leuk, ze zijn 25 en 27 jaar oud en superenthousiast. Ik moet toegeven dat ik rond een uur of 6 wel echt in slaap viel, maar gelukkig hadden we toen nog 5 minuten pauze. De lerares legde uit dat we 5 spaanse minuten pauze hadden. Dat zijn 6 á 7 minuten, geen 5, maar ook geen 8! Waarop de man uit Jordanie zei dat 5 jordaanse minuten meestal 15 minuten waren. Moet je in nederland niet proberen. Ik moet zo weer naar school, maar eerst even wat pauzehappen inslaan voor energie denk ik, want ze maken geen grappen over hard werken in de les.
Oh nog een laatste funfact over Salamanca; de stoplichten geven aan hoe lang het duurt voor het rood wordt en hebben groene mannetjes die echt bewegen, ze lopen mee op de tellen en zodra je nog negen seconden hebt gaan ze rennen.
Nou dat was het wel even voor nu. Ik zal zo vaak mogelijk nieuwe dingen hier op zetten en vind het heel leuk als jullie een reactie plaatsen hieronder :D

  • 03 Augustus 2011 - 13:31

    Nicole:

    Berrie!
    Wat gaaf joh allemaal.
    Maar je bent mijn african times gewend, dan zijn Spaanse minuten vast wel te doen!
    Keep me posted.
    X

  • 03 Augustus 2011 - 13:59

    Emilie:

    Claire! Ik vind het echt nu al heel leuk om te lezen wat je aan het doen bent, ik hoop dat je vaak laat weten hoe het daar is. Ik ben ook nu al jaloers op het weer daar, je gaat zo bruin worden in 136 dagen tijd, echt niet gezond meer. Heel veel plezier de eerste dagen en hoop snel weer wat van je te horen! liefs em

  • 03 Augustus 2011 - 17:05

    Ome Jos:

    Nou nichie, spannend allemaal! Hou ons op de hoogte! Groeten uit de Estados Unidos (de América).

  • 03 Augustus 2011 - 18:20

    Robin:

    Clara!
    Echt supergoed plan dit, zo'n blog. Wel heftig zoveel les, maar over '136 dagen' kan je wel heel goed spaans en dan kan je de grootste spaanse onzin uitkramen en dan nog zal ik met veel bewondering voor je applaudisseren (imagine that).
    Maargoed, ik dwaal af: veel plezier en blijf een beetje updaten, zodat we weten dat die oude mannetjes uit het park geen ham van je hebben gemaakt.
    Liefde.

  • 03 Augustus 2011 - 18:33

    Neeltje:

    klinkt als een goed begin! Ga zeker al je avonturen volgen!!xxxx

  • 03 Augustus 2011 - 19:21

    Josephine:

    Hey Clairie Ik vind het echt heel cool dat je dit hebt gemaakt. Ik ga het altijd lezen, want ik mis je natuurlijk, maar dat geeft niet want jij hebt het naar je zin en zo kan ik weten hoe het gaat. Dat vind ik heel fijn. xxxx Fien

  • 03 Augustus 2011 - 19:27

    Marilise:

    Hee Kaka !
    haha super fijn dat je dit blog hebt aangemaakt, goeie titel ook! Wel blijven volhouden he? Want ik wil wel weten hoe het met je is natuurlijk! xxxxxbestsistersforever hihi

  • 03 Augustus 2011 - 19:31

    Marianne:

    Leuk!!!! Wat schrijf je het allemaal beeldend op, ik zit helemaal te genieten! Fijn dat we samen in Salamanca waren, kan ik het me nog beter voorstellen! Hoewel we gelukkig ook telefonisch verslag van je hebben gekregen, las ik hier toch weer nieuwe dingetjes, van die vogels bijvoorbeeld, helemaal leuk. Ik denk dat ik nu al verslaafd ben aan het lezen van je blog, dus geef ons een dagelijkse dosis!!!
    Mam

  • 04 Augustus 2011 - 20:55

    Corry:

    he lieve claire,wat een ervaringen al in die korte tijd,maar je hebt het goed naar je zin zo te lezen.Wat een leuk verhaal van die oude mannetjes,doet me een beetje denken aan Benidorm Basterds van de t.v weet je zeker dat het niet opgenomen is?HaHa Ik denk dat het met het eten daar ook wel goed zit zo te lezenDikke Kus corry

  • 05 Augustus 2011 - 13:25

    Anne:

    Wat schrijf je ontzettend leuk!!!
    Spannend die eerste paar dagen op school. Vandaag de link van Marrianne gekregen dus we kunnen je helemaal gaan volgen. Weet zeker dat Chris ook nog gaat reageren. Kijk uit naar je volgende bericht.

  • 06 Augustus 2011 - 10:29

    Frank:

    Haai, hardstikke leuk verhaal man! Heb nu pas tijd gehad het even te lezen. Blijf vooral zo schrijven, vinden wij allemaal supertol! Hou je taai leiverd, hasta la pronto.

  • 06 Augustus 2011 - 11:56

    Miguel:

    Vet verhaal Claire! Blijf dit soort verhalen schrijven please!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Salamanca

Anne Claire

Actief sinds 03 Aug. 2011
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 40945

Voorgaande reizen:

26 Maart 2012 - 20 Mei 2012

Peru

24 Februari 2012 - 26 Maart 2012

Costa Rica

01 Augustus 2011 - 17 December 2011

Salamanca

Landen bezocht: