!Pura Vida! - Reisverslag uit Puerto Viejo, Costa Rica van Anne Claire Berrens - WaarBenJij.nu !Pura Vida! - Reisverslag uit Puerto Viejo, Costa Rica van Anne Claire Berrens - WaarBenJij.nu

!Pura Vida!

Door: Anne Claire Berrens

Blijf op de hoogte en volg Anne Claire

06 Maart 2012 | Costa Rica, Puerto Viejo

Ja hee hallo daar ben ik weer.
Dit keer ben ik in Puerto Viejo (de Talamanca), Costa Rica. Een klein stadje of eigenlijk een dorp in de buurt van de grens met Panama aan de caribische kust. En dat laatste is wel te merken. Ik heb de atlantische kust nog niet gezien, maar ik ben er vrij zeker van dat je er niet zoveel rastas, reggaemuziek en bob marley handdoeken kan vinden als hier. Om hier te komen ben ik eerst naar Panama City gevlogen, de vlucht was heel relaxed en ik kreeg heel veel eten, altijd mooi meegenomen. Naast mij zat niemand, terwijl het hele vliegtuig vol zat, gelukje, en daarnaast zat een jongen uit sao paolo die met familie en vrienden naar irak op vakantie was geweest.. ofzoiets, want hij sprak half portugees en ik verstond er bar weinig van.Op panama moest ik 4 uur wachten wat onwijs gezellig was, want er viel weinig te beleven. De aankomsthal is daar ook de vertrekhal en douane of iets wat daar op moest lijken heb ik uberhaupt niet gezien.Ze keken nog net naar mn paspoort omdat ik een buitenlands ticket had, maar daar bleef het bij. Dit vliegtuig was heel klein en ik zat naast een hele aardige (en hele dikke, dus dat was minder prettig in zo'n klein vliegtuig) meneer die me alles over costa rica ging vertellen en dat hij in san jose woonde en dat zijn vrouw zo goed kon koken en welke vulkaan ik moest bezoeken etc. Ik kreeg nog een volgeschreven servet mee met alle tips.In San José werd ik opgehaald en naar mn hostel gebracht en de volgende dag naar het busstation, dus dat was allemaal gelukkig goed gegaan. De bus reed niet op het normale tijdstip voor wat voor reden dan ook, dus dat was nog meer wachten. Uiteindelijk in de bus. De rit duurde 4 uur en een kwartier en ik zat deze keer naast een meneer die engels sprak en een beetje duits die uit de plek kwam waar ik heen ging dus daar kreeg ik ook weer uitgebreide uitleg over en over de honderden bananenplanten die we voorbij zijn gereden. De echte chiquita bananen!
Hier aangekomen was er nog niemand thuis dus even rustig het allemaal kunnen bekijken. het is een grote tuin waarin 2 bladerdaken staan. 1 daarvan is het klaslokaal, onder het andere dak zijn 3 hangmatten. De keuken is vrij groot met een grote tafel waar iedereen bijna elke avond met zn alle eet.

Iedereen is hier heel aardig, de eerste avond meteen mee uit eten geweest en opgenomen in de groep. Ze gingen me ook meteen alle bijnamen en dingen die ik moest weten in een stoomcursus bijleren en me aan hun lokale vrienden voorstellen. De rest van de week heb ik rustig aan gedaan een beetje alles bekeken en aan het leven wennen. Tijd kennen ze hier niet, ze surfen en dan als het donker wordt ga je eten. De tijden zijn hier veel nederlandser dan spaans. Eten rond een uur of 7 uitgaan om 11 uur en de barren sluiten 3 a 4 uur weer.
Ik heb 2 uur per dag alleen les hier. Dat heeft eigenlijk iedereen, alleen of met zijn tweeën les. Mijn leraar is heel geinig alleen hij zit me steeds om mijn spaanse accent uit te lachen. Na de les ga je hier naar het strand, of in de hangmat relaxen. Heel zwaar leven allemaal.

Donderdag ochtend ben ik met een paar anderen naar het animalrescuecenter geweest. Daar kon je heel veel dieren zien die naar dat center waren gebracht door een verwonding of iets dergelijks. Er waren heel veel slangen, allerlei soorten kikkers, vogels en een bijna tam hert. Je mocht de apenkooi in waardoor alle apen aan je gingen hangen en op je zitten, was leuk om eens mee te maken, maar wel een beetje tegennatuurlijk. Het hoogtepunt waren de luiaarden. Echt leuke beesten en ze glimlachen altijd zonder dat het er geforceerd uit gaat zien, indrukwekkend.
Verder zijn we deze week nog een aantal keer uit eten gegaan, wat hier gek genoeg goedkoper is dan in nederland, want het eten in de supermarkt is hier even duur en soms zelfs duurder. Het wordt ook niet voor niets het Zwitserland van midden-amerika genoemd.

Zondag ben ik met 3 meisjes van hier op "jungle-adventure" gegaan. Een rib uit mijn studentenlijf, maar wel heel erg leuk om te doen. We gingen met quads naar de jungle rijden, om daar vervolgens te gaan tokkelen, met een tarzanswing tussen de bomen door te gaan en abseilen van stukjes waterval. Tussendoor liepen we door de jungle en vertelde de gids ons wat weetjes over planten en dieren. Daarna met je wandelschoenen onder de modder achterop de quad het dorp terug inrijden was ook best een leuke ervaring.

Vandaag heeft het de hele dag geregend. Het is hier wel vaker nat met een tropisch buitje van een minuut of 5, maar deze houdt al een uur of 12 aan. En dat zijn geen geintjes die regenbuien hier. Gelukkig is het zo wispelturig dat het morgen wel weer heel mooi zal zijn.

Ik hoop dat alles goed met iedereen in Nederland, heel veel liefs uit Costa Rica,

Anne Claire

  • 07 Maart 2012 - 05:04

    Marianne:

    Jippie! Weer een reisverslag,superleuk!

  • 07 Maart 2012 - 10:05

    Oma:

    Lieve Anne Claire,
    wat een reuze verrassing: toch een reisverslag!! En zo te lezen heb je 't weer naar je zin, fijn hoor! En een geruststelling voor mij; vooral omdat je nu heel ver weg zit. Je laatste zin is over de keuken en ik ben benieuwd wie er nog meer zijn, naar hoe je slaapt en zo. Misschien is deze mail te lang geworden en krijg ik 'm niet helemaal of je bent gewoon gestopt.
    Hier geen bijzonderheden; last van m'n rug en nog steeds vrij koud. Langs de Maliebaan veel "kleumende" crocusjes d.w.z. bloemetjes dicht, zo jammer!
    Dikke kus, Oma

  • 07 Maart 2012 - 18:26

    Ome Jos:

    Ja! Ben ik de eerste!? Tis geen wedstrijd of zo.

    Leuk verhaal! Goed om te horen dat je goed bent aangekomen en opgenomen in de groep.

    Hier alles OK. Maart is de nieuwe Januari in California dus het is eindelijk een beetje koud en valt er wat sneeuw in de bergen. Dus dit weekend maar weer naar Tahoe om het te Snowboarden.

    Groeten!
    Ome Jos.

  • 08 Maart 2012 - 18:28

    Henja:

    he Claire,
    Leuk weer, een verhaal van je !
    Ik vind het wel super wat je allemaal onderneemt. Wij hebben net de franse alpen weer bekeken, heerlijk geskied en een week lang strak , stralend blauw met felle zon. Zo'n week waar je van droomt. We zeggen het niet tegen je ouders hoor ...
    Geniet van je tijd in Costa Rica.
    kus van ons allemaal xx
    Henja

  • 10 Maart 2012 - 19:52

    Frank, De Coole Papa:

    Yessja, een goed verhaal is altijd goed, natuurlijk! Ha, ik was uiteraardterzake superbenieuwd en heb gelukkig het hele verhaal al over skype gehoord. Zet ik er nu ook op OK? Alleen volgende week weennaar China en dan hebben we 14 uur verschil - ben je errug relaxed veel achter op de ontwikkelingen van de dag. Dus. We gaan het meemaken! Dag lieverd, hou je taai! - daar op het strand, waar je nu pas NA het heetst van de dag kan komen, omdat je ook nog les hebt - ik snap je stress...een piepkein beetjes dan!

  • 12 Maart 2012 - 17:11

    Sphofie:

    Dag mijn allerliefste stoere Clairie!

    Wat klinkt alles toch weer helemaal top in orde en echt helemaal geweldig! Dat je ouders ooit de twijfels hier in hadden he, raadsel. want alles klinkt echt super mega fantastisch en goed georganiseerd. Schooltje bij je huis en met de gids op stap naar mooie watervallen en op facking quads door het jungle. best balen voor je. was je nog maar in nederland ;)

    Me so jalouss! Gelukkig heb je je leuke schrijven ook weer terug en kunnen we zo weer lekker genieten van elke week weer een leuke update, me i like that very much! Ook echt fijn om te horen dat je al zo veel vriendjes en vriendinnetjes hebt gemaakt en gelukkig zo goed je taaltje kan spreken.
    Heeeeel erg veel plezier bestie! Doe wel voorzichtig en maak af en toe stiekem uit de mauw van je jas :)

    Sorry ook voor dit late bericht maar Sophie was een weekje erg ziekjes! :(
    Lafjaa poepie!

  • 13 Maart 2012 - 16:14

    Pjeeeen:

    Wauwie klint echt chil man! Ik ben wel een kleine piece jaloers, want hier is het nog steeds koud ennhet zelfde als altijd. Leuk trouwens dat dit ding zegt dat je over 12 dagen terug komt, of heb ik iets gemist? Hoe gaat het verder allemaal? Nog geen heimwee? Xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Puerto Viejo

Costa Rica

Recente Reisverslagen:

28 Maart 2012

Hace Mucho Tiempo

13 Maart 2012

No te pongas nerviosa

06 Maart 2012

!Pura Vida!
Anne Claire

Actief sinds 03 Aug. 2011
Verslag gelezen: 694
Totaal aantal bezoekers 41006

Voorgaande reizen:

26 Maart 2012 - 20 Mei 2012

Peru

24 Februari 2012 - 26 Maart 2012

Costa Rica

01 Augustus 2011 - 17 December 2011

Salamanca

Landen bezocht: