Studenten, Sola en Semana Santa - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Anne Claire Berrens - WaarBenJij.nu Studenten, Sola en Semana Santa - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Anne Claire Berrens - WaarBenJij.nu

Studenten, Sola en Semana Santa

Door: Anne Claire Berrens

Blijf op de hoogte en volg Anne Claire

10 April 2012 | Peru, Cuzco

Deze week was het Semana Santa, wat ik wel wist, want ik was dus zondag naar het begin ervan gegaan, maar ik had er even niet bij stil gestaan dat dat betekende dat ik voor jan met de korte achternaam naar CEDNA kwam. Ik had namelijk maandag eerst 5 en smiddags 1 leerling. Dinsdag 6 en woensdag 2 keer 1. Donderdag en vrijdag waren sowieso vrij. Wat mij verder ook niet even verteld werd aangezien ik al een planning had gemaakt qua indeling van de lessen. Dus dat was dus eigenlijk wel een beetje balen. Aan de andere kant, waren er wel wat interessante dingen te zien door Semana Santa en zijn we zaterdag naar het grote plein gegaan om la proseción te zien. Ik vond het eigenlijk vooral een beetje naar. We waren eerst wat verder weg en keken we van boven (we = ik en mijn zwitserse kamergenootje Yael) maar daarna gingen we toch maar beneden kijken. Dan zie je jezus in een lichtgevende glazen doodskist langskomen gedragen door brandweermannen en omringd door soldaten, want daarachter liep een horde mensen die alsof hun leven ervan afhing achter die kist aanliepen. Dan kwam een man met iets in zijn hand en daarna een heel groot mariabeeld dat een soort van vrijheidsbeeld lichtgevend ding droeg en rode lampjes die bewogen op haar borst, waarvan ik denk dat het moest voorstellen dat ze bloedde of haar hart bloedde, maar het leek stiekem een beetje op zo´n shirt dat lampjes heeft die op de beat bewegen. Beetje vreemd zo´n modern beeld. Daarachter liep trouwens ook een horde mensen die alles omver liep om maar dat beeld te kunnen blijven volgen. Het rare is dat ze hier helemaal niet zo heeel katholiek zijn. In bepaalde opzichten wel, maar in andere opzichten mixen ze het met de oude incacultuur. Vandaag is er weer niemand gekomen, want het is natuurlijk pasen. Ik snap niet helemaal waarom ze daar geen rekening mee houden.
Dit weekend ben ik uitgegaan met mijn huisgenootjes, dat was echt heel gezellig, jammergenoeg zijn die nu allemaal weg. Maar gelukkig zijn bij de residentie naast mij wel studenten en komen de mensen uit gastgezinnen bij ons chillen.
Woensdag hadden we eind van de maand vergadering op CEDNA. Met alle medewerkers en heel veel koekjes. De nederlandse directrice is nu een maand in nederland dus de mannelijke baas nam het even over. Het was wel leuk om te zien, we gingen het hebben over welke doelen er waren gesteld en wat daarvan gehaald was en zei de baas ¨Wat is er niet gehaald, waarom niet en wat gaan we er aan doen om ze wel te halen?¨ dus dat was wel lekker straight to the point. Daarna was ik niet echt aan het opletten, want aan het eind van de dag ben ik wel goed moe en dan kan ik me niet meer zo goed op dat snelle spaans concentreren. De mevrouw naast mij (niet een medewerkster, maar een gast) begon toen te huilen en het duurde even voor ik doorhad dat dat kwam omdat ze niet kon helpen met een project omdat haar vader in het ziekenhuis lag. Toen werd het allemaal even emotioneel en werden er veel lieve dingen en gracias gezegd. Daarna ging zij naar huis en ging de vergadering verder over van alles en nog wat.
Donderdag en vrijdag was er een festival Cuzco Come ¨cuzco eet¨ en daar was CEDNA ook met een kraampje met toetjes. Donderdag ging ik daar even kijken en het liep echt heel goed, alleen begon het toen keihard te hagelen en regenen dus ben ik maar weer weg gegaan, want het was buiten op een groot grasveld.
Hopen dat er vanaf morgen meer leerlingen komen en volgende week weer mensen in de residentie.
Het goede nieuws is, er is steeds meer zon :)

Hoop dat het allemaal goed gaat in Nederland,

heel veel liefs,
Anne Claire

ps. ohja en de fotos komen echt snel

  • 09 April 2012 - 20:29

    Ome Jos:

    ... Gaat het eerste reageren!

    Tja - daar doen ze tenminste nog aan Pasen -hier in California al helemaal niet. Vrijdag gewoon een werkdag en deze Maandag dus ook. Bah.

    Dit weekend lekker rustig aan gedaan, want volgend weekend ga ik naar Napa vliegen en het weekend daarop naar Toronto, en afgelopen weekend in Park City (Utah) dus het was dedicated chill weekend hier.

    Zie nog wel eens foto's op FaceBook van je voorbijkomen ... zo te zien en te horen vermaak je je daar prima :-)

    Ben jij in NL deze zomer? Kom van 21 juli tot 6 augustus een beetje op Oma passen dus hoop ik je dan te zien. En wat ga je volgend jaar eigenlijk doen?

  • 10 April 2012 - 06:53

    (ome) Ben:

    Blij te zien dat ook in Peru docenten het soms moeilijk hebben. Dat spijbelbeleid moet nog even worden aangepast. Pasen bij ons gevierd met jouw beide oma's, 1 zusje (Josephine was aan het ballenmeisje spelen) jouw ouders en ons gezin. lekker oerhollands gebruncht.
    Dat was het hele eieren eten voor dit jaar, groet Ben

  • 10 April 2012 - 14:39

    Oma:

    Lieve Anne Claire, kom net van de dierenarts: deze keer Kittah. Niet duidelijk wat erwas: vanmorgen geen eetlust, zo nu en dan duidelijk niet lekker en dan weer een speeltje pakken. Vaak in de speelhouding staan, maar niet spelen. Blijkt ook een teken van buikpijn te zijn. Ik wist dat alleen van de hoge rug. Een bacteriële infectie, met pillen gauw over (hoop ik).Toch nog een gevolg van haar zwempartij? 1ste Paasdag in Woerden gelunched. Heel gezellig, erg lekker en veel te veel! Toen door naar Leeuwarden, helaas een ZG. Vanwege haar oren. Terwijl die toch echt (een beetje) tipten. Ook volgens anderen.Vrijdag met Els + honden naar 't strand geweest; heerlijk!!
    Hoop voor jou dat er meer leerlingen zijn komen opdagen, want zo is 't toch heel anders om voor te bereiden. Fijn dat je -ondanks die hagelbui- vaker de zon ziet; hier is 't nu nat, maar minder koud. Hoop op een beetje rustige week voor mezelf, want alle dagen iets leuks wordt toch een beetje veel. Helaas!
    En heb je weer leuke huisgenoten?
    Veel liefs van Oma

  • 10 April 2012 - 20:23

    Marianne:

    Gisteren je verhaal al gelezen, maar op blackberry, reageren was me te veel moeite, met die kleine lettertjes!
    Morgen ga je met papa en Fien skypen heb ik gehoord, ik ben dan met Tanya (je weet wel, de moeder van Pien) naar de schouwburg en Marilise is oppassen bij Wouter en Bartelien. Wat we het weekend gedaan hebben, heb je al kunnen lezen, zie ik! Josephine was 3x ballenmeisje bij EHL, vrijdag, zaterdag en zondag. Ze had echt mazzel, want die dagen was het droog en maandag regende het! Fijn dat bij jou meer zon komt! Die hagel klonk niet echt fijn! Groetjes maar weertjes!

  • 15 April 2012 - 10:37

    Frank:

    Lachen wel, die processies daar. Mooi verhaal, het laatsteniews van dei zon vind ik errug belangrijk uiteraard! Ben wee terug in China - Nantong en Tanggu waarschijnlijk ook nog.
    Drukdruk. Lovyou!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Anne Claire

Actief sinds 03 Aug. 2011
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 40951

Voorgaande reizen:

26 Maart 2012 - 20 Mei 2012

Peru

24 Februari 2012 - 26 Maart 2012

Costa Rica

01 Augustus 2011 - 17 December 2011

Salamanca

Landen bezocht: